Metha, z.ú.
Pravdova 837/II
377 01 Jindřichův Hradec
IČ 270 16 218
č.ú. 299387624/0300
Pravdova 837/II
377 01 Jindřichův Hradec
IČ 270 16 218
č.ú. 299387624/0300
Nabídka programů primární prevence
Metha, z.ú., Pravdova 837/II, Jindřichův Hradec,
havlova@osmeta.cz, www.osmeta.cz, tel: 775567704
I.
Nabídka a cena preventivních programů bude dohodnuta předem do naplnění kapacity.
Specifická prevence pro školy a školská zařízení regionu Jindřichův Hradec
certifikovaný program primární prevence v rámci školní docházky
Stupeň/nabídka | Třída/cílová skupina (pouze doporučení) | Téma (téma a počet hodin lze přizpůsobit pro třídy základních i středních škol) |
Školy nižšího stupně: | 1. – 3. třídy, vhodné i pro MŠ | O dvou zemích - metodika prevence závislostí pro MŠ a 1. -3. třídy základních škol. Interaktivní divadelní představení |
Školy základního stupně: | 6. třídy - I. pololetí | Úvod do problematiky rizikového chování I. (prevence experimentování, motivace, odolnost vůči okolí) |
6. třídy - II. Pololetí | Úvod do problematiky závislostí II. (právní povědomí, prevence zneužívání NL, závislostní chování obecně, příčiny, formy, stádia vzniku) | |
7. třídy - I. Pololetí | Prevence závislostí na tabáku - rizika a škodlivost kouření | |
7. třídy - II. pololetí | Prevence závislosti na alkoholu - důsledky, rizika, osobní odpovědnost za své chování, první pomoc při intoxikaci alkoholem | |
8. třídy - I. Pololetí | Rizika a prevence vzniku závislosti na užívání marihuany a s ní spojená legislativa | |
8. třídy - II. pololetí | Rozdělení drog a závislostní chování (adiktologie) - vhodné i pro střední stupeň. Rizika, důsledky, odpovědnost za své zdraví a chování | |
9. třídy - I. Pololetí (vhodné i pro střední stupěň) | Stádia vzniku závislostí, jejich formy a rizika - likvidační způsob života (příběhy ze života, Workshop | |
9. třídy - II. Pololetí (vhodné i pro střední stupěň) | Soudní proces - legislativa spojená se vznikem a šíření závislého chování, shrnutí problematiky závislostí na NL. Workshop – Soudní proces | |
6. – 9. třídy: | Dovednosti pro život - podpora a prevence zdravého způsobu chování žáků ve škole, napomoci přijmout sociální odpovědnost za své chování, podpora interpersonálních dovednosti, eliminovat rizikové chování. Workshop: Budování vstřícného prostředí, vztahy s ostatními. Etika, co je etické chování |
|
Školy středního stupně: (některé programy vhodné i pro vyšší stupně ZŠ) | I. ročníky - I. Pololetí | Co teď frčí - návštěva terénního pracovníka Sdružení Meta - primární, sekundární prevence a terénní program, (příběhy ze života, interaktivní beseda) |
I. a II. ročníky | Zkoušel jsem přestat kouřit – Wokshop : Závislost na tabáku? Co s ní? Motivačně preventivní program závislosti na tabáku. | |
I. ročníky - II. pololetí | Soudní proces - legislativa spojená se vznikem a šíření závislého chování, shrnutí problematiky závislostí na NL Workshop – Soudní proces | |
I – IV. Ročníky (vhodné i pro 8. -9. tři. ZŠ) |
Finanční gramotnost - dluhová problematika. Program prevence vhodný pro žáky celého středního stupně (jak si sestavit osobní a rodinný rozpočet, na co si dát pozor při podpisování smluv, jak se nestát obětí dluhů, možnosti řešení, kontakty na pomáhající organizace, Workshop – Výhodná koupě |
|
Vhodné pro základní i střední školy | podle potřeby | Já a ti druzí – vztahy, partnerství, výchova k odpovědnému rodičovství, sexuální výchova (fyziologické zvláštnosti dospívání, sexualita, rizikové chování, promiskuita a její zdravotní a psychosociální následky, plánované a odpovědné rodičovství, partnerské vztahy) |
Vhodné pro základní i střední školy | Podle potřeby Prevence agresivního chování a šikany |
Komunikační dovednosti Program na podporu komunikace, nácvik soc. dovedností, přátelství, podpora, důvěra, jak jsem vnímán (prevence šikany a náhledu do problematiky) |
podle potřeby | Nebezpečí sekt (náboženství a sekty, bio-psycho-socio-spirituální vnímání osobnosti, člověk je bytost věřící, Workshopy – Svoboda nebo uvězněn v duši, Čemu věří ateisté | |
podle potřeby | Zdravý životní styl - výživa, pohyb, prevence vzniku nadváhy, závislosti na jídle (vysvětlení pojmů mentální anorexie, bulimie, patologické přejídání, ortorexie, stanovení indexu zdraví, Workshop – Testy zdatnosti) | |
podle potřeby vhodné pro 9.tř a 1.roč. | Závislost na procesech - gambling, komunikační média (rádio, hudba, TV, video, telefony, virtuální realita, internet). Fáze rozvoje, legislativa, nadměrné hraní | |
Vhodné pro základní i střední školy | Duševní zdraví - bio-psycho-socio-spirituální model zdraví, Workshop - Je možné, aby v dnešní době zůstal člověk duševně zdráv? | |
Vhodné pro základní i střední školy | Etika - co je etické chování (etika a etiketa, mravní hodnoty, morálka a moc, pravidla společnosti, svědomí a svoboda, altruismus) Workshop – Co je etické chování | |
Vhodné pro ZŠ, SŠ, pedagogy a rodiče | Expedice Island, prevence trochu jinak - motivačně preventivní program. Příklad odhodlanosti, přátelství a silné vůle tří studentů - vozíčkáře, sportovce a dobrodruha, kteří společně zdolali islandské bariéry na handbicích pomocí rukou a pevné vůle. (Vhodná prevence úrazů, motivace k lidským hodnotám) | |
Semináře pro pedagogické týmy jednotlivých škol: | Některá témata lze vhodně přizpůsobit podle potřeby i pro žáky a studenty | „Co dělat když….“ – rozbor jednotlivých jevů rizikového chování, nastavení pravidel, krizové plány školy Duševní zdraví, syndrom vyhoření a jeho prevence, myšlenkové mapy, krizová intervence |
Seminář pro pedagogy 1. stupně základních škol: | Pedagogické týmy jednotlivých škol | O dvou zemích - metodika prevence závislostí pro pedagogy MŠ a 1. -3. třídy základních škol. Interaktivní divadelní představení |
Seminář pro pedagogy | Pedagogické týmy jednotlivých škol | Prevence šikany – jak rozpoznat, stádia, jak řešit, krizový plán |
Seminář pro pedagogy Vhodné i pro studenty SŠ |
Pedagogické týmy jednotlivých škol | Závislost na procesech - gambling, komunikační média (rádio, hudba, TV, video, telefony, virtuální realita, internet). Fáze rozvoje, legislativa, nadměrné hraní, zdravotní a sociální rizika |
Seminář pro pedagogy | Pedagogické týmy jednotlivých škol | Škola a děti vystavené domácímu násilí, manuál pro pedagogy, krizový plán při výskytu syndromu CAN |
Seminář pro pedagogy | Pedagogické týmy jednotlivých škol | Zdravý životní styl, výživa, pohyb, relaxace, nutriční poradenství. Prevence vzniku nadváhy, poruchy příjmu potravy |
Osvěta pro rodiče | Vhodné pro rodiče 2. stupně ZŠ a 1. ročníků SŠ | „Co dělat, když – a co nedělat“, právní minimum nejen pro rodiče, součinnost se školou. Prevence rizikového chování, fyziologické zvláštnosti dospívání. |
Vhodné pro rodiče 2. stupně ZŠ a 1. ročníků SŠ | Syndrom rizikového chování u adolescentů (návykové látky, sociální maladaptace, rizika pro reprodukční zdraví, poruchy příjmu potravy) |
- Program Specifická prevence podléhá standardům odborné způsobilosti a je pravidelně certifikován.
- Cílem programů Specifické prevence je napomoci školám komplexně preventivně působit na školní mládež v oblasti syndromu rizikového chování adolescentů, a to nejen v prevenci zneužívání NL, ale i v ostatních oblastech jako je sociální maladaptace, rizika pro reprodukční zdraví a poruchy příjmu potravy a další. Program se stává součástí školní kultury, klade důraz na spolupráci pedagogů a rodičů. Napomáhá vytvářet optimální klima školy a podporuje zdravý způsob života.
- Program je v souladu s pokynem MŠMT k prevenci rizikového chování u dětí a mládeže, je systematický a dlouhodobý. Součástí programu Specifická prevence je nabídka informativních seminářů pro pedagogy a osvěty pro rodiče. Program je pravidelně aktualizován, reaguje na nové trendy výskytu a prevenci rizikového chování školní mládeže.
- Lektoři programů jsou kmenoví a externí pracovníci sdružení: zdravotní sestry registrované, adiktolog, sociální pedagog, sociální pracovníci a ostatní odborní pracovníci.
- Cena jednotlivých programů přímo podléhá dotačnímu řízení a každý rok se aktualizuje
- Na program primární prevence navazuje poradenství a konzultace pro žáky, pedagogy a rodiče ve všech oblastech nabízených témat v návazných službách, které Ústav poskytuje (Primární prevence, Poradna, Terénní program pro uživatele drog, Podpora rodin v evidenci OSPOD).
- Spolupráce při vytváření IvýP – zaměstnanci Ústavu mají pověření k výkonu SPOD. Na žádost školy mohou spolupracovat při vytváření IvýP s rodiči a žáky.
- Práce s problémovými uživateli návykových látek, konzultace, poradenství a práce s rodinou drogově závislých, rodičovská skupina
Programy prevence je možné objednávat telefonicky na čísle +420 775 567 704 nebo elektronicky na adrese havlova@osmeta.cz .
Kontaktní osoba:
Mgr. Božena Havlová, Ředitelka Ústavu, vedoucí prevence, lektorka